Fórum   >>   Telepítői kód és a jog
Telepítői kód a jog útvesztőjében...

Listázás fordított időrendi sorrendben

 © eXtra2011. márc. 14. 16:27 | #1 
Az előzmények: egy nyugdíjas vidéki ügyfelemnek az utóbbi időben
veszteségessé vált a vállalkozása, ezért sok-sok év után anyagi okok
miatt lemondta a távfelügyeletet (a szolgáltatással végig elégedett
volt, amit le is írt)
. Telefonon egyeztetett időpontban kiautóztam
hozzá, letiltottam a kommunikációt, kikötöttem a gsm-modult, kivettem
és átadtam neki a SIM-kártyáját, megmértem a központ aksiját és a
töltőfeszültséget, áthúztam a csavarokat, stb., aztán a végén még
kiszámoltam neki egy jövőbeli hangmodul telepítési költségét is, ami
havidíjmentesen értesítené őt. Oda-vissza úttal együtt elment rá 2
órám, és a végén kiderült, hogy az ügyfél egy jelképes összeget sem
óhajt kifizetni a 20 km-es kiszállásért, programozásért és
szerelésért, mondván, hogy a szerződésben nincs leírva, hogy ez a
költség őt terheli (persze a szerződésben az sincs leírva, hogy ez
ingyenes lenne)
. Kicsit rosszul esett a dolog, de nem csináltam belőle
nagy ügyet, mert úgy voltam vele, hogy költse azt a pénzt gyógyszerre
és ennél nagyobb károm sose legyen...

Pár hét múlva hív a manus, hogy kell neki a telepítői kódom, mert egy
olcsóbb szerelővel akarja bővíttetni a rendszert. Mondom neki, hogy
semmi probléma, mert egy hozzáértő kollegának nem fog gondot okozni a
telepítői menübe való bejutás (Satelnél nem lehet lockolni a panelt),
és a zónainformációk birtokában a rendszer felprogramozása sem tart
sokáig. De az exügyfél csak erősködött, hogy kell neki a telepítői
kód. Elmondtam neki, hogy ez max. úgy lehetséges, ha először aláír
nekem egy nyilatkozatot, hogy a kód visszaállítása után semmilyen
felelőséggel nem tartozom felé, másodsorban pedig a múltkori volt az
utolsó olyan eset, hogy ingyen autóztam és dolgoztam neki. Ennyiben
maradtunk, aztán küldött is egy ajánlott levelet, amiben semmilyen
nyilatkozat nem volt, csak annyi, hogy kéri a kódot. Innentől nem
foglalkoztam a dologgal, mert volt hasznosabb elfoglaltságom is, mint
olyan emberrel tölteni az időmet, akinek értéktelen a munkám.

Aztán eltelt pár hónap és jött egy levél a kamarától, hogy a pali
bejelentést tett ellenem és az etikai bizottság fogja kivizsgálni az
ügyet. Múlt héten bent voltam a kamaránál, és kiderült, hogy ez már a
második forduló, mert korábban a Kamara Csongrád megyei Szervezete
jogi szabályozás hiányában elutasította a kérését, amit ő arra
hivatkozva kifogásolt, hogy "holló a hollónak nem vájja ki a szemét",
így Szegedről az Országos Szervezethez továbbították a bejelentését.
Valószínűleg ott is csak "hollók" foglalkoznak majd az ügyével, ezért
szerintem hamarosan a hágai Nemzetközi Bíróságon fogunk kikötni... :D

Fontos megjegyeznem, hogy a fenti előzményeket nem a feljelentő iránt
érzett haragom levezetőjének, hanem inkább egy érdekes jogértelmezési
anomália felvezetőjének szántam! :)

  • Szerintetek köteles vagyok a telepítő kódot díjmentesen átadni vagy
    visszaállítani?

  • Az ügyfél tulajdona a telepítői kód, vagy ő egy komplett rendszert
    vásárolt tőlem, aminek nem különválasztható része a program?

  • Ha nem tiltottam le az újraprogramozás lehetőségét, és telepítés után
    az ehhez szükséges rendszerinformációkat is átadtam, az ügyfél
    kötelezhet-e a telepítői kód visszaállítására?

 © Harsán András2011. márc. 14. 18:12 | #2 
Előre bocsájtom, hogy egy cseppet se irigyellek a helyzetedért.

Szerintem etikusan jártál el, talán csak ott követtél el bakit, hogy az ajánlott levelére - hasonló módon - hivatalosan nem reagáltál.

Én írtam volna neki, egy választ amiben kifejtettem volna, hogy az általam telepített rendszerek nagy hányadában ugyanazt a kódot használom és ha ezt a kódot ő megismeri, akkor a többi rendszer biztonsága foroghat kockán, de szívesen elmegyek és gyári kódra vissza állítom a rendszert, ha a költségeimet megtéríti, és a mellékelt nyilatkozatot aláírja.

Ha előre érzem, hogy problémássá válhat egy ügyfél, akkor nem a "generál" kóddal telepítem a rendszert, hanem egy másikkal amit megkap egy borítékban esetleg a központ doboz kulcsával együtt és aláíratom vele, hogy a felbontás garanciavesztéssel és felelősségvállalásról történő lemondással jár.


 © Harsán András2011. márc. 14. 18:35 | #3 
Én az etikai bizottságnál 2 dologra hivatkoznék:

Felajánlottad, hogy kimész és átírod, de ez nem felelt meg.

Illetve hivatkoznék a MABISZ-ra is mely szerint a központot úgy kell lezárni, hogy az üzemeltető ne tudja kinyitni. Véleményem szerint ez a "logikai" lezárásra is értelmezhető!

 © Kovács József2011. márc. 14. 18:50 | #4 
Szerintem az etikai vizsgálatot végző kollégáknak majd a következőt kell a tudomására hozni: hogy a satel központ programmódba való lépéséhez nem kell programozói kód (gondolom satel 5,6, 10-ről van szó) (programozás) és a program sem áll vissza a gyári alapba mint más többi tipusnál tehát te nem akadályoztad meg abban hogy ő a saját riasztó rendszerét egy más hozzá értő kollégával üzemeltesse. Ha te ezt egy lezárt központnál tennéd akkor ez nem lenne etikus és vissza kellene állítani a gyári kódra. Az más kérdés,hogy a visszaállításnak is van anyagi vonzata és nem te akartál máshoz menni,hanem ő Ez a saját véleményem habár én is tagja vagyok egy kamarai etikai bizottságnak

 © kero2011. márc. 14. 23:17 | #5 
Kedves eXtra! Én személy szerint pont ugyanúgy jártam volna el mint, ahogyan Te tetted!
Lényegében az eddigi hozzászólók is ezt erősítették meg.
But....
Jönnek majd még szerintem olyan hozzászólások, amelyek cáfolják ezt. Hogy így meg úgy tanítják a tanfolyamon, lezárt boríték..bla..bla..bla, azt hiszem, volt ez már téma.
Engem is időről időre fölhívnak ügyfelek, hogy itt van a távfelügyelet, rá akarnak kötni a rendszerre, kéne a telepítői kód. Annak ellenére is, hogy volt, hogy előre világosan elmondtam, hogy ha nem az énáltalam javasolt ügyeletre kötnek, azt természetesen megtehetik, de csak úgy, hogy előre egyeztett időpontban együtt kimegyünk és felprogramozzuk nekik. Sokszor meg is értik és ígérik, hogy így lesz. Aztán a legváratlanabb pillanatban jön a hívás..Még olyan is volt, hogy a távfelügyelet embere a háttérből fűtötte az ügyfelet, hogy a kód a jogszabályok szerint az ő tulajdona. Én mondtam, hogy oké de ez még egy garanciális rendszer, és akkor hogy vállaljam rá a garanciát. Erre a távfelügyeletes mondta, hogy ők is adnak garanciát. Mondom: mire, az énáltalam telepített központra, rendszerre. Jaa arra nem...Hát akkor miről beszélgetünk?
Volt olyan aki élből megpróbálta resetelni a garanciális rendszert. Pechje volt, mert én vagyok olyan , hogy lockolom a rendszereimet. Véső soron a szervízben azt is fel tudják oldani, de azért az elég nagy macera.
Lényeg a lényeg, hogy én bármilyen etikai vizsgálattal szemben megpróbálnám elmagyarázni az igazamat, bármit tanítanak. Az azért "megnyugtató", hogy a kamara szerint sem létezik rá szabályozás.
Egyébként a problémásabb ügyfeleknél valóban megoldás lehet egy, a megszokottól eltérő telepítői kód használata, de hát előre nem mindenkiről derül ki, hogy később problémás lesz.

 © Lacy2011. márc. 15. 07:42 | #6 
Szép történet
Talán mindenkinek van ilyen a szakmában :)
Nekem erről az a véleményem - hosszú leszek most szólok :)
A telepítő kódot én 20 éve zárom!!
Nem az ügyfél miatt, sajna inkább azok miatt a lelketlen vagy inkább a kollegaritás hiányát teljesen mellőző szakmabeliek miatt, akik simán elvinnék a más rendszerét maguknak.
A lock nem fogja megakadályozni, de legalább tudok majd róla, hogy valaki hozzá akar nyúlni a rendszerhez. Mivel engem így nem lehet kihagyni - na jó egy két dolog azért kód nélkül is megy :) fogok tudni róla.
Onnan meg nincs vita, jön a jegyzőkönyv vagy nyilatkozat, hogy engem ettől fogva semmi a világon nem terhel, nem felelek se gar se szavatosság, semmi. És ez akkor is ha a rendszer 3 hetes, mint ahogy volt is ilyenem.
Viszont ez azzal is jár -néha, hogy a kód kiadása nem lehetséges, viszont oda kell mennem néha.
Azért amíg a rendszerek 98%-a be lett kötve a vezetékes telefonra- akár volt ügyelet akár nem - így elég volt egy távoli elérés és megoldva a gond.
Mostanában sajna sokan nem tartanak normál telefonvonalat, és az IP-s meg alkalmatlan mindenre, így ki kell(ene) menni.
Mondjuk nekem szerencsére - NEM - jól dolgozom, imádnak az ügyfelek, így nem hagynak el :)
szóval kevés ilyen akad.
Azt is szoktam alkalmezni, hogy az üf-t odaállítom a taszt elé, aztán nyomkodtatok vele mindenfélét ez pro kamu, de aztán jön az igazi kód és ha benn vagyunk a program módban, akkor szépen átnyomkodtatom vele a telepítő kódot, meg a kódzárat is kinyomatom vele.
Mindezt az ügyfél telefonszámlájára :)
Meg úgysem fogja jegyezni hogy mit nyomott, meg addigra kellően össze is lesz keveredve, másrészt nincs oka hogy átadja a másik szerelőnek a már nem élő kódot.
Persze ez nyilvánvalóan nem a másik szerelő jelenlétében történik.
Ha néha meg ki is kell menni, akkor max bukja az ember azt a pár km-t meg az időt, de a rendszer az ügyfélé, és nekem nincs nagyon sajnos semmi jogom kizárni őt.
Igazából meg szoktam pendíteni, hogy egy kiszállási díj fejében, általában ez ellen nem is tiltakoznak, de ha valaki nagyon hőzöng, akkor elengedem neki.

 © Lacy2011. márc. 15. 08:12 | #7 
Amúgy ha már itt tartunk, akkor megosztanám én is a saját történeteim, okulásként hátha Nektek is segíthet.
Vagy legalább az üf lelkivilág kiismeréshez

1 eset.:
Jó régi történet. Patika riasztó még DSC 1550 a kp. De egyszer aztán elromlott. És akkor már masszívan Paradox volt a központ kedvencem. Kicseréltem egy Esp 737-re (mondom régi történet ) és ezzel párhuzamosan ajánlottam az ügyfélnek - vezető n őnek - hogy az M betűs szolgáltatóhoz telefonon kössük már be. Á nem kell mondja mert abban a házban lakik, ami igaz is volt (mivel neki is szereltem az emeletre a lakásába rendszert) ebben maradtunk. Amúgy a telefon az bele volt kötve természetesen, és lockolva.
Én már akkor is 2 év garanciával telepítettem.
Na kb 18-19 hónap elteltével cseng a telefonom, hív egy telepítő "kolléga"
Első kérdése: Mondja kollega van ebben a riasztóban panel ID és PC password programozva?
Szóó. mondom igen, mért is érdekes ez?
Hát mert az ügyfelem az bekötné az Ő ügyeletére a riasztót.
Ó mondom lelkesen adja meg a paramétereket, és én otthonról felnyomom rá, valamint adjon elérhetőséget meg reklámanyagot, hogy itt egy kivonuló új ügyelet és én nem is tudok róla (ez a nyalás rész kihagyható :) de akartam volna többet tudni róla ügyfelet soha nem kapott volna de nem is kapott azóta sem mert tudom ki az)
Ez nem jött össze, ragaszkodott a rendszer átadásához. Mondom neki, hogy először a patika írjon egy hivatalos lemondó levelet, amiben kéri a kód megváltoztatását is, a gar és szavatossági igény lemondásával egyetemben.
Na ember el, én este otthonról ráhívok a riasztóra, az 50-es eseménytár csak táp el táp vissza eseményekkel volt tele. Az ostoba nem jött rá, hogy ha egyszer nem megy a reset, akkor 100x sem fog?
Na átírtam a kódot- nem agyárira, azért nem adom neki oly könnyen- és másnap vártam hogy hív.
Épp akkor a belvárosban voltam, egy üzletben volt meló, de hátuk az udvar felé alig volt térerő. Így többször is hívott - pitiségére mi sem jellemzőbb, a patika telefonvonalán .
Nem adtam neki ki kódot, mert nem jött fax. Igaz szivatáson volt mert emiatt vagy 2 órát ült ott a helyszínen. Sajnos bejött egy olyan eset, ami miatt a végén név szerint meg fogom említeni a muksót, hogy bárki aki összefut vele tudja, hogy vigyázni kell mert sunyi gerinctelen féreg.
Abban az időben még voltak térerő problémák, így elérhetetlenség esetére az én telefonom a nejemén az ővé meg nálam csörgött. Hangposta ostobaság.
Na egy ilyen átcsöngéskor a pali azt bírta mondani, hogy én küldtem hozzá - már a nejemhez- őt, hogy Ő majd meg tudja mondani a telepítő kódot!!!
Asszony képzett így elküldte a viharba, miszerint idegennek, kódot telefonba???
Aztán hívott és beszámolt erről. NA
onnan 2x úgy volt szivatáson a manus.
jó 4 órányi telefonso izé után üvöltve hívott a tulaj.
Tulaj nem= patikavezető. Mivel neki is van másik patika ahol ő a vezető hát megismertem a telefonban.
Hogy én hogy lehetek ilyen meg az ügyvéde már fogalmazza a levelet hogy... miért hátráltatom az Ő patikájának a biztonságát?
Először köszöntem neki :) aztán elmagyaráztam, hogy mindez az Ő biztonsága okán - is-- történik. Mivel ha én ey vadidegennek telefonba egyből az Ő rendszere titkos kódját kiadnám, az mennyire szolgálná a biztonságát, ha pl ezzel a telefonáló visszaél?
Ráadásul a lemondó nyilatkozat sem jött meg faxon sem levélben.
Ráadásul lassan majd 2 éve ajánlgatom a M betűs szolgáltatását, az mért nem volt jó eddig? Vagy eztán?
Szó szo lenyugodott, fax megír elküld, én kódot neki mint tulaj megmond, nyilatkozatot postán eredetiben elküldet.
Azóta nem láttam őket
hogy mindenki tudja Monitor alarm Érd Kiss László volt az elkövető
Amúgy ő volt az az értelem aki a megboldogult biztonságtechnika ujságban az esprit eseménylistás írásával az egész szakmával kiröhögtette magát.

 © Lacy2011. márc. 15. 08:13 | #8 
Jut eszembe értelmes volt Érdi ügyeletre kötni egy belvárosi rendszert...

 © Lacy2011. márc. 15. 08:27 | #9 
Ha bírjátok még :

2 eset.
Szereltem egy rendszert a Molnár szigeten. Az ügyfél majd egész évben ott lakott de azért télre bevonult a pesti lakásba.
Nagyon sok évig volt a rendszer az én karbantartásom javításom alatt. De az üf megbetegedett, és nem járt már ki. A lány aviszont férjhez ment, és gyerekek is meg stb így lakás dolguk megoldása végett ezt a nyaralót ami amúgy rendes téglaház (addigra a sziget 70%-a fix ott lakó lett) így némi átépítés és egyéb miatt keresett.
Kimentem, Na ez se 20 km volt tőlem inkább 35
Ráadásul szombaton!!! amit nem szoktam amúgy..
Na meg is néztem a rendszert, némi karbantartás kódok átírása, éjszakai védelem be azaz átállítása. Nem kellett javítani, mivel rendben volt minden.
Ezután leültünk megbeszélni a hogyan továbbot, mert némi átépítés bővítés kellett nekik. A rendszer addig az M betűs ügyeletbe volt kötve immár akkor vagy 8 éve.
Megbeszéltük a dolgokat, kapott egy kb árat, és egy email ígéretet késöbbre részletesen.
Küldtem neki egy szép kerek ajánlatot, amire nem reagált először.
Aztán egy szombati napon hív egy "kolléga" hogy neki kéne a kód.a telepítői...
Ismertük egymást, így ez nem lett volna probléma annyira de nekem is lógott az ügyfél egy komplett kiszállás karbanatart programoz díjjal.
Elmondom neki erre adja az ügyfelet aki - szokás szerint már kiabál-
Azt mondja, hogy mikor kinn voltam, ő kérdezte mivel tartozik, és én azt mondtam hogy nem kell fizetni.
Na ja de abban az összetételben hogy majd úgyis folytatjuk. És ha megcsináljuk a többi munkát, akkor ez belefér mint felmérés ami ingyenes úgyis.
Akkor egy büdös szóval sem említette hogy sokallja az árakat, és mással akarna dolgoztatni. Ha felmerül hogy még kér 3 ajánlatot, biztos elhozom a pénzem.
Ja arra indult be, hogy a "kollégának" mondtam hogy amíg tartozik nincs kód. Ráadásul a rendszert nem neki hanem, az apósának szereltem ő meg nem adott nekem nyilatkozatot a kód kiadására.
Na ekkor már nagyon ordított, meg feljelentéssekkel és hasomló jókkal biztatott.
Mindeközben a "kolléga" is fenyegetőzött kamarával ezzel azzal jogi tudását csillogtatta hogy kié mié a rendszer és nekem mihez van vagy nincs jogom.
Kissé zavaró volt hogy egy G4 rákötésért ilyen mélyre tud valaki süllyedni, név szerint is említhetném, de majd magára ismer itt is néha előfordul.
A vége az lett, hogy eluntam a 15-ik telefon után, és a kollégám aki csepeli volt, és épp hazafelé tartott, kérésemre beugrott, és átnyomta a kódot. Elhozta a kiszállási díjat - nem nekem magának!!!
Őket sem láttam azóta :) nem is hiányzik


 © Lacy2011. márc. 15. 08:56 | #10 
A 3-ik egyben a legizébb

Volt egy ügyfelem akinek a cége elvállalt egy komplett ház átépítését felújítását.
Mivel én neki már több riasztót is szereltem így mint generál engem bízott meg a rendszer telepítéssel.
A dolgot némileg színezte hogy az ügyfele neki régi ismerős de egy nagyon kekec mérnökféle ember.
Volt a házban egy M betűs Ma valami riasztó 16 zónával azt leszedtük.
A ház átépült, közben a kitalált rendszerterv kissé átalakult, mert az üf kijelentette, hogy a fsz-i wc-be nem lehet a riasztóközpont (addig ott volt) mert az a vendégeké lesz!!
Tegyük a tetőtérbe, ráadásul a hely, amit kijelölt ellentmondást nem tűrően, az az íróasztala alatt lett.. Igaz ezt míg oda nem került nem tudtuk.
A baj csak az volt, hogy a csövezés ott a tetőn csak pár eszközhöz készült,így eléggé izgi volt behúzni az össze vezetéket ami kellett.
Még jó hogy a DGP zónaduplázós.
Nem sorolom a gondokat készen lettünk, 95%-ban, a rendszer működött, és átadás készült.
Az üf míg én egy elég komoly 4 területes riasztó használatát próbáltam elmondani neki, (két lakás külön garázs és közös részek) azzal volt elfoglalva, hogy miközben én beszéltem hozzá az ablak szilózást vizslatta és mivel egy fél centit belógott az üvegre így azonnal telefont ragadott, és hívta a generál embert és iszonyúan letolta emiatt. Amúgy egy kés és fél perc hogy ez a kapitális probléma eliminálódjon.
Na ennek fényében az első hazamenetele kb 10 perces riasztással kezdődött.
Pedig írtam neki egy teljesen szájbarágós leírást amivel kezelni tudta volna.
Mivel még készültünk vissza hozzá, abban is maradtunk, hogy még átfutjuk ezt a gyakorlatban ismét.
Nem sokkal később hív a generálos emberem, hogy az üf kéri a mester és install kódokat...
Mondom neki hogy de mért, és hogy ez mivel jár.
Azt mondja adjam ki higgyem el jobban járok, na ezt nem is kételltem. Lemondó email megjött, így telefonon átállítottam a kódokat a gyáriakra.
2 nap múlva hív üvöltve az üf, hogy nem adtam neki kódot. Mondom gyári!! Az mi? Mondom aki kimegy majd tudja ha meg nem tudja azzal ne szereltessen DGP-t
Na mindegy annyira helyzet volt, hogy ott az utcáról még hirtelen elküldtem neki emailben.
Eltelt 14 hónap!!!!!
Jön tőle egy ajánlott levél jó vastag, benne egy levél egy "szakvélemény" és egy másik telepítő által írt számla másolata.
Elolvasás és értelmezés után én pontról pontra a "szakvélemény" állításait cáfolva írtam választ amit természetesen NEM az üf kapott, mivel nekem jogilag semmi kapcsolatom nem volt vele, engem a generálkivitelező kért meg és fizetett ki.
Annyira nem értette, hogy ismét nekem írt választ,és a harmadik levélváltás után sem jött rá hogy mért nem vele levelezek direktben.
Súlyos fenyegetések után elhalt a dolog, sajnos szegény generál emberem még évekig nyögte.
A "kolléga" aki a szakvéleményt írta felsorolt dolgokat.
Érdekes megközelítés volt, hogy
1. a programozás nem volt jó és nem az ügyfél igénye szerint volt.
14 hónappal a telepítő kód kiadása után ki a frászt érdekel ez? Ennyi idő alatt akárhány szerelő ott lehetett és programozhatott bele bármit. Ráadásul az én programom még beköltözés elött készült, és ha pl mégsem abba a szobába ment a gyerek aludni ahová először tervezve lett?
2 zónaszelektivitás nem megfelelő.
Na ez annyira volt csak nem igaz, hogy még a nappali két pir és 2 üveg is külön!! zónán volt, a 48-ból vagy 30 volt használva összevont zóna nem volt.
és még számos hasonló marhaság a lényeg az volt hogy az utánam jövő mimnél többet tudjon kiszámlázni.
AMúgy velem is beszélt telefonon a "kolléga" de rútul visszaélt azzal amit neki mondtam mert az üf levelezésében olyanokat ís írt, amit csak tőle tudhatott meg. Ami amúgy semmi különös csak...
Ez a dolog is elmúlt de ennek kifejezetten örültem.
Az ügyféllel később egy távfelügyeletes cégnek sok sok baja lett :) 5 budai ingatlanát akarta bekötni, és noha én szóltam előre hogy.. kicsit megszívták.. igaz olyan szerelőket sem kellett volna egy ilyen problémás emberhez küldeni, mint akiket küldtek így a reklamáció végül is jogos volt, csak ennek az üf-nek a tálalásában már a kérdezése is arrogáns volt nemhogy a reklamáció :)

 © vg2011. márc. 15. 20:00 | #11 
Én pont ugyanúgy gondolom, mint András..

 © eXtra2011. márc. 21. 13:03 | #12 
Nekem összesen két ilyen sztorim van, de az előző történet szóra sem érdekes, mert ott legalább korrekt volt az ügyfél. Utána még hallottam, hogy jónéhány kollégát kipróbált, de végül egyik sem felelt meg neki, pedig mind régi motorosok voltak a szakmában... :-)

Ugrás a tetejére