Deja vu érzésem van ... egy autós listán évekkel ezelőtt az autóalkatrész forgalmazók, importőrök és szakszervizek kb. ugyanezt csevegték-vitázták, aztán végül a piac tőlük függetlenül csak kialakította a saját rendszerét. Szép lassan beállt az autós anyag ára oda ahova kell, mert ha épp nem ott van, akkor az emberek (egy része) megy a netre. A szervizek ma már nem-igen építik be a szerelés árában az anyagot, de ugyanakkor megkérik a szerelés valós árát, ez a gyakorlat szerte Európában, és szerintem ez is a helyes !
Persze itthon még itt-ott át lehet az anyaggal baxni egy-egy fodrászt, péket vagy történelem tanárt, de az utólag majdnem mindig kiderül, és ez egy pici ország ... az emberek oda nem mennek többet vissza. Ha az emberek sokallják az alkatrész árat, szgépük, netjük nekik is van. Ma már sokan megnézik, és ha sokkal olcsóbb, akkor megveszik onnan. Aztán keresnek valakit aki jól-rosszul beépíti nekik. Tudják ezt a szervizek is, így ma már a részük nem vigéckedik... (de megkérik a 8-9-10e Ft-os rezsi óradíjat)
Részemről pl. megnézem milyen alkatrész kell: pl. kettős lentömeg. Itthon az ára 230e Ft. Ebay: 900USD. Erre azt mondom, ok ... 230e még belefér. Így megveszem az alkatrészt itthon, ha 15-20%-nál drágább akkor mér megyek az ebay-re.
Majd kérdezem szervízt, mennyi a csere? Válasz: 100e ! Hümmm, nem ócccsó. De nekem csak 1szerű aknám van, arra az kényelmetlen, és sajna nincss ilyen melóra való ollós emelőm. Van ugyan kb. 50 kilónyi vegyes, általános autószerelésre (is) való szerszámom, de nincs spéci lehúzóm, alsó hidraulikus támasztékom, olajleengedő teknőm, etc. Én is elvacakolnék vele minimum 1 napot, sőt kellene még mellém segítség, mert egyedül nem menne. És még el is baxhatom ... meg annyira nem is lelkesedem az autószerelésért, inkább száguldozni szeretek ...
Gyors osztás-szorzás ... és kijön, h nem is rossz az a 100e Ft a cserére. Így ok is lesz, akkor fiúk cseréljétek ki a szervízben, és én meg addig meg tudok dolgozni, és pénzt keresni ... amiből kifizetem a szerviz díjat ...
Egyszerű, mint a faék. És működik, mert nincs benne mesterségesen hozott agyatlan adminisztratív korlát, amit az emberek így-vagy-úgy, de mindenképp megkerülnének ... más nevében ... másnak számlázva ... etc. És ha már (állítólag) határok nélküli Európában vagyunk, miből gondolja valaki, h huzamosabban csinálhatja másképp, mint ahogy Európában szokás ... ? És valaki árulja már el nekem: miben más a biztech jellege, mint az autószerelőé ?
És h komolyra is vegyük: én azt mondanám, h ahogy a műszaki vizsga 4 v 2 évenként, ugyanúgy a biztosító is periodikusan kimehetne és megnézhetné a védelem szintjét és szakszerű voltát, és arra adhatna engedményt, ha az olyan, mint amilyennek lennie kell(ene). És ehhez kellene a tudás, aminek megszerzése mellett meg kellene tanulni megkérni az árát is ... ahogy más szakmákban és szerte Európában már régóta meg is teszik.